Wim De Wispelaere, zoon
van Pierre en Ghislaine De Wispelaere – Impens werd in
1957 geboren en groeide op te midden van de poppen van
zijn ouders, die sedert 1957 en tot op heden het
Poppentoneel Festival, gelegen in de Moriaanstraat 65 te Gentbrugge runnen. Het kan dan ook niet anders, dan dat
de “poppenspelmicrobe”, hem met de paplepel wordt
ingegeven.

In zijn prille jeugd zit Wim geregeld achter de schermen
(voor de geluiden en om de “rideau “ dicht te trekken ,
het is dan ook daar dat hij als 15-jarige zijn eerste
sprekende rol vertolkt
Zoals het elk jongmens betaamd blijft het niet bij
spelen met pa’s theater alleen, want Wim wil op eigen
benen staan.
Er wordt een jaar later een eigen (weliswaar eenvoudig)
stangpoppentheater in elkaar gestoken, dat de naam
“PIERKE” meekrijgt.
Het eerste optreden voor groot publiek gebeurde op 23
juni 1973 in de Parochiale kring Heilig Kerst in de
Sint-Salvatorstraat te Gent. Samen met neef Johan De
Wispelaere wordt het stuk “De Schat van Atlantisch”
gebracht, als voorprogramma van Poppenspel Stropke.
Na deze succesvolle “eerste keer”, kwam er de vraag om
verjaardagsfeestjes te animeren.
De stangpoppenkast wordt omgebouwd tot een meer
praktisch handpoppenspel waarmee JAN KLAASSEN –verhalen
werden gespeeld. De eerste zelfgemaakte poppen zijn
vervaardigd uit houten lepels en gebruiksvoorwerpen,
kostuumpjes worden geplakt en geniet (typisch
jongenswerk) ! Later worden het piepschuim- ballen
bijgewerkt met houtpasta en overtrokken met gaas en
kledij door mama De Wispelaere.
Deze poppenspelvorm wordt uiteindelijk de definitieve
keuze voor Wim omdat de vlotte speeltechniek het
mogelijk maakt nauwer met het publiek te werken.
 In 1974, wordt een nieuwe hoofdfiguur boven het doopfont
gehouden: “SPROETE”
, een guitig kereltje dat zowat het midden houdt tussen
Pierke en een welgekend stripfiguurtje.
Er worden door moeder en vader een stel nieuwe poppen
gemaakt en een nieuw theater is geboren: het “WIMPIES
POPPENThEATER”.
Er breekt een nieuw tijdperk aan: De stukken met Jan
Klaassen worden enkel en alleen nog gebruikt voor
straatanimatie, de nieuwe poppen voor zaalproducties.
Het aantal aanvragen stijgt zienderogen, buiten neef
Johan komt ook een schoolvriend de groep versterken:
Patrick Van Damme.
Als de vrienden van het eerste uur ermee kappen kan Wim
zich gelukkig beroepen op één van pa’s spelers, Freddy
Geirnaert speelt vanaf 1978 mee.
 Alles kabbelt rustig verder, tot op zekere dag in 1979
Wim in het Brugs Poppentheater Tijl Uilenspiegel zijn
toekomstige vrouw Christine Dhelft leert kennen, die net
als hij daar een stage volgt. In 1980 huwt het stel. Algauw blijkt dat Christine niet enkel de poppen kan
bespelen maar ook artistiek begaafd is. Het duurt dan
ook amper een jaar om een gloednieuwe productie op het
getouw te zetten: FANTASIA.
 Geleidelijk aan evolueert de stijl van het
handpoppenspel , er wordt gestreefd naar meer kwaliteit,
een betere techniek, steeds mooier ogende poppen,
afgewerkte decors.
Nieuwe producties volgen elkaar met de regelmaat van de
klok op.
Er wordt aan toernooien en wedstrijden deelgenomen. Het
theater staat op beurzen en stelt ten toon.
Tot tweemaal toe bedenkt de “ Provincie “ het theater
met de eervolle vermelding : vlotte speeltechniek en
puike afwerking.
 In 1984 verlaat Freddy het gezelschap en Dieter
Vanoutrive komt de kern vervoegen.
Doch in 1986 volgt ook Dieter zijn eigen weg ( hij is
inmiddels reeds 5 jaar de bezieler van PEDROLINO, zijn
eigen poppenkast ).
1986 blijft een memorabel jaar want dochter LIES wordt
geboren.

Weeral nieuwe tijden, die trouwens heel inspirerend
werken.
Nog meer nieuwe stukken, en contracten …
Het “JAN KLAASSEN SPEL” wordt verder uitgewerkt: er
wordt een nieuwe kast gebouwd, traditioneel uit houten
panelen, die zeer kleurrijk met folkloristische figuren
wordt beschilderd, ook een namaak draaiorgeltje wordt
vervaardigd (een echt is te duur), kortom alle
attributen die een buitenspel aantrekkelijk maken.
Dochtertje Lies treedt aan bij het voorspel van de
straatanimatie: ze zingt en danst met papa op de wijsjes
uit het straatorgeltje.

Ondertussen staan al heel wat straatfeesten op het
palmares: De Gentse Feesten (10 jaar lang) – de Pukema
Feesten in Puurs, de Belano Feesten in Ninove, het
Wagenspelfestival in Stabroek, de Ajuinmarktfeesten te
Ledeberg, het Folklorefestival in Sas van Gent NL, 15
jaar lang op Koniginnedag in Nederland (ondertussen is
dit al uitgegroeid tot een mini-toernee van het ene naar
het andere dorp)
Het poppentheaterfestival in Ronse en de Wortegemse
Feesten staan al voor het 2de jaar op het programma, enz….
Ook de “binnenproducties” evolueren verder, er worden
leuke voortoneeltjes opgevoerd, om het publiek “op de
hand” te krijgen.
Zelfgeschreven stukken en bewerkingen van bestaande
sprookjes wisselen elkaar af.
Sproete beleeft
allerlei avonturen die gelukkig telkens goed aflopen.
 WIMPIES POPPENTHEATER speelt voor allerlei gelegenheden:
zowel Sinterklaasfeesten – Kerstfeesten –
personeelsfeesten – communiefeesten en zelfs eens een
doop – en huwelijksfeest, kortom je kunt het zo gek niet
bedenken.
Omdat WIMPIES POPPENTHEATER zowel binnen als buiten
speelt zijn ze praktisch het ganse jaar door een graag
geziene gast, er zijn géén typische theaterseizoenen
meer !
Tot 1995 spelen de “WIMPIES” verder met zijn drietjes,
het is soms wel wat zwaar, reizen – opstellen – spelen –
terug afbreken en laden.
Maar gelukkig is versterking in zicht: de zoon van Wim’s
beste vriend Patrick Van Damme, ,namelijk Bart, wil ook
zijn steentje bijdragen.
Als hij dertien is fungeert hij bij ons nieuwste
productie ASSEPOES als klank- en lichtman.
Sedertdien en tot nu toe blijft hij ons trouw
vergezellen als vaste technieker, opsteller, afbreker,
kortom een echte “roady” ! Na De Drie Wensen – Fantasia – De Schone Slaapster -
Ballerina – 20.000 Mijlen Onder Zee – Hans en Grietje –
De Chinese Gong – en Assepoester, volgt er in 1999 een
aanvraag van de stad Gent, Culturele Zaken om naar
aanleiding van het 50-jarig overlijden van de Gentse
Nobelprijs-winnaar MAETERLYNCK het stuk “DE BLAUWE
VOGEL” te maken. Samen met PEDROLINO en met steun van de stad Gent wordt
het stuk in minder dan 5 maanden gemaakt en met
overdonderend succes opgevoerd.
Een kroon op het 25-jarig bestaan van WIMPIES
POPPENTHEATER.
2 September 2000, WIMPIES POPPENTHEATER wordt op het
stadhuis van Gent ontvangen waar de huldiging
plaatsvindt voor zijn 25-jarig jubileum.
Tijdens een korte, maar emotionele plechtigheid, wordt
aan het het gezelschap de eremedaille voor
verdienstelijkheid van de Stad Gent uitgereikt door de
schepen van onderwijs.
Na de aangeboden receptie, bijgewoond door verschillende
prominenten , collega –poppenspelers, familie en de
pers, feest de groep verder in het voormalig museum voor
Folklore, Huis van Alijn.
Iedereen, en in het bijzonder Wim en Christine keren
tevreden huiswaarts.
Gemotiveerd door de erkenning van de Stad Gent,
aangemoedigd door zijn schare sympathisanten, wil het
gezelschap zeker nog een heel eind verder komen… in de
Poppenspelwereld.
 |